Posted on Jätä kommentti

Mindfulness – tietoisuustaitoharjoitukset koroteeniajan hallintaan

Tietoisuustaitoharjoitukset auttavat sinua kohtaamaan korona-arjen.

Tähän blogiin tulee seuraavan kahden viikon ajan päivittäin (aikavälillä 4.4. – 18.4.) uusi mindfulness-tietoisuustaitoharjoitus, jonka voit vapaasti kuunnella. Tietoisuustaitoharjoitukset on linkitetty tänne Youtubesta.

Tietoisuustaitoharjoitukset auttavat lievittämään stressiä ja ahdistusta. Lue lisää mindfulnessista.

Korona-pandemian johdosta elämme poikkeusaikaa. Tämä aika voi ahdistaa ja huolestuttaa. Moni on vaikeassa tilanteessa taloudellisesti ja epävarmuus tulevaisuudesta painaa mieltä. Tietoisuustaitoharjoitukset auttavat sinua erityisesti tänä vaikeana aikana pitämään elämän hallinnassa.

Ulkoilu ja luonnon tarkkailu ovat mitä parasta mielenterveydenhoitoa. Mindfulnessharjoitukset voi tehdä myös ulkona, jolloin ne ovat aivan erityisen antoisia.

Oman karanteeni alusta kerron blogipostauksessa: Karanteenissa – koronteenipäiväkirja

Tietoisuustaitoharjoitukset – ole hyvä!

Harjoitus 1: Hyvä hetki

Ajattelemme elämän koostuvan ihmisen määrittämistä ajanjaksoista: vuosista, kuukausista, viikoista, päivistä, tunneista, minuuteista, sekunneista. Elämä koostuu pohjimmiltaan hetkistä, jotka ovat vain tässä ja nyt.

Hetkellä ei ole aikaa, ei sillä ole pituutta, se on vain nyt.

Kesken arjen töiden ja menon voit välillä pysähtyä tuntemaan juuri tämän hetken, jossa elät. Pienikin pysähtyminen tiedostavaan hengitykseen, ilman ajatuksia, tekee hyvää mielellesi ja kehollesi. Se vähentää stressihormonia, hidastaa sykettä ja laskee verenpainetta. Ota arjessa tavaksesi käyttää edes pieni hetki tietoiseen hengittämiseen.

tietoisuustaitoharjoitukset voi mieltää kuten tämän kuvan rantamaisemankin, luonnon parantavaksi voimaksi

Pysähdy hetkeksi! Käytä tietoiseen hengittämiseen joka päivä vaikka vain pieni hetki.

Hyvä hetki – tietoisuustaitoharjoitus

Harjoituksen pituus on rapiat 15 minuuttia.

Harjoitus 2: Onnellisuus

Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Onnellisuus elämässä yleisesti ottaen ja erityiset onnen hetket ovat tärkeitä meille jokaiselle. Onnen tunne on tervehdyttävä. Se hoitaa mieltäsi ja kehoasi. Onnen tunne vähentää stressiä ja ahdistusta. Pienikin onnen hetki saa aikaan hyvän olon ja vaikuttaa mielialaasi kohentavasti. Voit tavoittaa onnen tunteen kesken stressaavankin arjen, kun pysäytät ajatuksesi hetkeksi , keskityt hengittämiseen ja loihdit kasvoillesi onnellisen hymyn – antaudut hymylle ja tavoitat onnen tunteen. Voit tehdä lyhyen onnellisuusharjoituksen kesken arkiaskareiden, milloin tahansa. Se vie vain hetken.

Kun olet onnellinen, hymyilet – kun hymyilet , olet onnellinen.

Meditaatiota säännöllisesti harjoittavien ihmisten on todettu olevan onnellisempia kuin ei-meditoivien. Onnellisuuden kokemukseen vaikuttaa varmasti ainakin meditaation stressiä lievittävä vaikutus ja keho-tunne -yhteyden kehittyminen sekä se, että meditoijat ovat yleisesti ottaen myös tyytyväisempiä ihmissuhteisiinsa.

Onnellisuus -tietoisuustaitoharjoitus

Harjoituksen pituus on noin 11,5 minuuttia.

Harjoitus 3: Tietoisen läsnäolon jooga

Kaksi joutsenta lennossa

Mindfulnessiin kuuluu myös liikemeditaatio. Mistä tahansa liikkeestä ja liikkumisesta voi tehdä meditatiivista tekemällä sitä tietoisesti. Liikemeditaatiokin on erityisen antoisaa luontoympäristössä, jossa siihen voi yhdistää kaikki aistit ja päästä kokonaisvaltaiseen tietoiseen luontokokemukseen.

Koe luonto tietoisesti kaikkien aistien kautta!

Pidän paljon tästä tietoisen läsnäolon joogasta. Teen sen usein ennen hengitysmeditaatiota, jolloin saan monipuolisen meditaatiokokemuksen. Ei pidä säikähtää, vaikka tämän nimessä on jooga – ei tarvitse olla notkea ja norja, kyseessä on lempeät venytykset omaa kroppaa kuunnellen.

Tietoisen läsnäolon jooga

Harjoituksen pituus on hieman vaille 16,5 minuuttia.

Harjoitus 4: Puhdistava hengitys

Hengitys ankkuroi sinut tähän hetkeen. Mielentilasi vaikuttaa siihen miten hengität ja päinvastoin: hengittäminen vaikuttaa mielentilaasi ja kehoosi. Ei ole samantekevää miten hengität!

Järven ja taivaan sini

Tietoinen hengitys on läsnäoloa hetkessä!

Hengitysmeditaatio yhdistettynä mielikuviin vaikuttaa mieleesi ja kehoosi. Vaikutus voi olla elvyttävä, piristävä, rauhoittava… – mitä vain…

Puhdistava hengitys -tietoisuustaitoharjoitus

Harjoituksen pituus on hieman vajaa 14,5 minuuttia.

Tämä harjoitus on parhaimmillaan, kun teet sen ulkona raittiissa ilmassa.

HARJOITUS 5: Kehontuntemus ja vapauttava hengitys

Kehontuntemus on yksi niistä asioista, joita mindfulnessharjoituksilla kehitetään. Oman kehon tuntemus lisää kykyä huomioida kehon kertomat asiat ja siten kehontuntemus auttaa itsestä ja omasta terveydestä huolehtimisessa.

Hengittämällä voi myös vapautua epämiellyttävistä tuntemuksista!

Kehontuntemus – vapauttava hengitys – tietoisuustaitoharjoitus

Harjoituksen pituus on noin 13 minuuttia.

HARJOITUS 5: Tunne-kehoyhteys

Mieli ja keho ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa. Tunteet tuntuvat myös kehossa ja toisinpäin – keho vaikuttaa mieleen.

Mieli vaikuttaa kehoon ja keho vaikuttaa mieleen!

On tärkeää pystyä tunnistamaan tämä yhteys. On hyvä myös oppia hyväksymään ikävät tunteet ja ikävät tuntemukset kehossa. Kun hyväksyt ne, voit hallita niitä.

Tunne-kehoyhteys -tietoisuustaitoharjoitus

Harjoituksen pituus on noin hiukkasta vaille 12 minuuttia.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *