Posted on 2 kommenttia

Luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu

Miten luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu liittyvät yhteen? Vahvasti! Käytä luontoelämystä apuna, kun haluat rentoutua tai poistaa jännitystä, kun haluat hetken rauhan kiireen keskelle tai haluat virittää itsesi miellyttävään mielentilaan.

Kuvat Pia Sivén.

Joutsenperhe - luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu
Luontoelämys liittyy usein eläimiin

Luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu -luontoelämys mielen työkaluna

Mikä saa sinut yhä uudelleen palaamaan johonkin mielipaikkaasi metsässä, järven rannalla, joen äärellä, merenrantakalliolla, niityn laidassa? Vastaus on luontoelämys!

Luonto vetää meitä puoleensa

Olemmepa paljasjalkaisia kaupunkilaisia, maaseudulta kaupunkiin muuttaneita tai maaseudulla asuvia, luonnolla on meihin voimakas vaikutus ja se tuskin jättää ketään täysin kylmäksi.

Luontoelämys voi syntyä kaupungissakin

Luontoelämys voi syntyä kaupungin puistossa tai lähimetsässä yhtä hyvin kuin polkutaipaleella erämaassa tai melontaretkellä järvellä.

Puukuja - luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu

Sinun ei tarvitse olla intohimoinen lapinvaeltaja tai retkeilijä, lyhytkin viivähdys luonnossa, pikainenkin kävelylenkki vaikkapa lähimetsässä tai kaupungin puistossa herättää tunteita ja tuo mieleen aivan omanlaista rauhaa ja iloa. Luontoelämys voi olla kadun varrella aidan päällä näkemäsi koppakuoriainen yhtä hyvin kuin Kainuun korvessa näkemäsi karhu. Elämys syntyy pienistä asioista siinä missä ”kerran elämässä” -tyyppisistä järisyttävistä kohtaamisistakin.

Luontoelämys voi olla iloa, ihastusta, hämmästystä, jännitystä, pelästystä, pelkoa tai surullisuuttakin. Pelottava tai surullinen elämys voi olla myös myönteinen – koit jotain jännittävää ja pelottavaa tai surullista ja sitä kautta sait kokea luonnossa tunteen ja elämyksen, josta tuli lähtemätön osa kokemusmaailmaasi. Kun aika on silottanut kokemuksen, sen aiheuttama tunne on asettunut osaksi laajaa elämäsi tunneskaalaa ja osaat tarkastella sitä arvioiden ja myönteisessäkin valossa.

Hirvien juomahetki – eräs lapsuuden luontoelämys

Varhaisen aamun aurinko paistaa kirkkaana järven rantaan. Istun suurella rantakivellä tervaleppien katveessa. Kuulen läheltä kahlaamisen ääntä ja käännän katseeni äänen suuntaan: kaksi hirveä rantavedessä, aivan lähellä! Ne eivät ole huomanneet minua piilossani lepänrunkojen lomassa. Hirvet kahlaavat vähän matkaa, painavat turpansa veteen, juovat rauhassa, suuret korvat levollisesti sivulle suunnattuna. Olen aivan lumoutunut, sydämeni tuntuu paisuvan ihastuksesta. Tunnen noiden suurten eläinten tuoksun, kuulen veden ryystämisen. Aurinko kimaltaa hirvien nostattamissa väreissä veden pinnalla. Olen liikkumatta, tuskin hengitän, kun katselen upeiden eläinten rauhallista juomahetkeä. Kun hirvet ovat juoneet tarpeekseen, ne nostavat päänsä, kimaltavat vesipisarat tippuvat niiden turvista, kun ne kääntyvät ja kahlaavat rantaan. Häipyvät metsän varjoihin, äänettöminä. Ja minusta tuntuu, että äskeinen oli unta.

Yksi hienoimmista lapsuuden luontoelämyksistäni, yksi monista, jotka ovat jääneet lähtemättömästi mieleeni. Tämä tapahtui Kesälahdella, Aittolahden rannassa Puruveden äärellä. Vuosi oli 1971, Olin 10-vuotias.

Luonto vaikuttaa lapsen kehitykseen

Luontoympäristö vaikuttaa lapsen sosiaaliseen ja fyysiseen kehittymiseen. Se antaa mahdollisuuden rauhoittua, rentoutua ja virkistyä. Se vahvistaa itsetuntoa, kehittää minäkuvaa ja vähentää stressioireita. Myös nykyään niin paljon diagnosoidun ylivilkkauden oireiden on todettu vähenevän, kun lapsella on mahdollisuus luontoelämyksiin, luontoympäristön elementtien aistimiseen.

Lapsuuden luontoelämys mielen työkaluna

Lapsuuden luontoelämys voi auttaa sinua hoitamaan mieltäsi. Mielikuvatyöskentelyä käytetään esimerkiksi rentoutumisessa ja moni käyttää menetelmää tiedostamattaan.

Jos esimerkiksi valmistaudut johonkin tärkeään tehtävään kuvittelemalla miten se sujuu, mitä teet ja millä tavalla ja luot itsellesi myönteisen ennakkokokemuksen tehtävästä, olet käyttänyt mielikuvatyöskentelyä.

Urheilijat käyttävät menetelmää ennen kilpailusuoritusta luodessaan mieleensä kuvan täydellisestä suorituksesta.

Rentoutumisessa mielikuvatyöskentely auttaa löytämään hyvän, rentoutumista edistävän mielentilan, kun luot mieleesi muiston tai kuvitteellisen miellyttävän tilanteen, jossa mielesi on ollut rennosti tasapainossa. Pienellä harjoittelulla saat siitä rentoutumisen, rauhoittumisen tai virkistymisen apuvälineen, jota voit käyttää vaikka keskellä kiireistä työpäivää rentoutumis- ja virkistäytymishetkeen tai illalla nukahtamisen edistämiseen.

Pikkulintu rantakivellä
Luontoelämys ei aina ole suuri kooltaan

Koe uudelleen lapsuuden luontoelämys

Kaikilla suomalaisilla on varmaan muistoissaan jokin lapsuuden luontokokemus, luontoelämys, joka on jäänyt mieleen.

Mikä on sinun lapsuutesi suuri luontoelämys?

Muistele sitä, palauta mieleen elämyksen hetki kokonaisvaltaisesti: Mitä ääniä siihen liittyi? Mitä tuoksuja siihen liittyi? Minkälainen tunne sinulla oli? Haistele, maistele, kuuntele ja tunne tuo hetki uudelleen.

Kun elät hetken uudelleen, olet hetkessä läsnä, vaikka hetki onkin menneisyyttä.

Luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu on opittava yhdistämään toisiinsa

Keskity lapsuuden luontoelämykseen, anna sen vallata mielesi. Anna tunteiden vallata sinut, poista mielestäsi kaikki muu, kaikki ajatukset ja keskity tunteeseen. Anna sen kantaa sinut yli vuosien, lapsuuteen. Siirry aikaan, jona elämä oli edessä ja aikuisten maailman velvollisuudet olivat sinulle tuntemattomia. Eläydy tunteeseen, joka sinut silloin valtasi. Löydä se sama lapsen mielen avoimuus, joka salli sinun kokea elämyksen ilman aikuisen kritiikkiä ja rajoitteita. Rentoudu tunteen aalloilla, anna niiden keinuttaa sinua ajattomuudessa.

Kun olet oppinut mielikuvatyöskentelyn tekniikan, pääset tavoittelemaasi tunnetilaan nopeasti ja jo viiden minuutin rentoutumistuokio virkistää ja rauhoittaa mielesi. Jos teet tämän työpaikalla työn lomassa, niin varo nukahtamista 😊! Kun olet löytänyt oman mielikuvatyöskentelyyn sopivan elämyksen, voit palata siihen aina uudelleen silloin, kun haluat hetkeksi pois kiireisestä elämästä, ahdistavista ajatuksista tai arkipäivän huolista.

Luontoelämyksestä syntyy tunnemuisto

Luontoelämykset eivät tietenkään kuulu vain lapsuuteen. Niitä koemme koko elämämme varrella, jos vaan annamme itsellemme siihen mahdollisuuden. Lapsuudessa koettu elämys on tunnevoimakkuudeltaan usein suurempi kuin aikuisena koettu. Siksi sen mieleen palauttaminen lennättää sinut helposti aikojen taa ja tarjoaa sinulle samanlaisen muut aistiärsykkeet voittavan tunnekokemuksen, kuin lapsuudessa kokemasi elämys.

Kuutamo merellä - luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu
Luontoelämykseen voi liittyä mystiikkaa

Luontoelämys eko- ja ympäristöpsykologian valossa

Ekopsykologia on psykologian suuntaus, joka painottaa ihmisen ja luonnon välistä yhteyttä. Ekopsykologian ajattelun mukaan ihmisen ja luonnon hyvinvointi ovat toisistaan riippuvia. Lähinnä tämä kai pitää nähdä niin, että ihmisen hyvinvointiin heijastuu luonnon hyvinvointi – tai pahoinvointi.

Ihmisen ekologinen yhteys maahan ja luontoon on säilynyt ihmisen evoluution aikana ja ihmiskunnan historian näkökulmasta vasta äskettäin tapahtuneesta ihmiskunnan kaupungistumisesta huolimatta.

Ekologista yhteyttä on kuvattu esimerkiksi termillä kollektiivinen alitajunta, jota on käyttänyt muun muassa psykiatri ja analyyttisen psykiatrian perustaja C.G. JungTheodore Roszak puolestaan on kutsunut samaa asiaa ekologiseksi alitajunnaksi. Roszakia pidetään ekopsykologian historian keskushahmona ja häneen voidaan katsoa nykyaikaisen ekopsykologian juontavan juurensa.

Kaupunki ei ole ihmisen luonnollinen ympäristö

Niin sanottu evolutionäärinen näkemys ympäristöpsykologiassa olettaa, että ihmisen taipumus voida hyvin luontoympäristössä on ollut ihmisen evoluution kannalta välttämätön. Kaupungissa ihminen ei ole omassa ekologisessa ympäristössään ja elimistö on kaiken aikaa pienessä stressitilassa. Edes ns. uuden polven kaupunki-ihmiset eivät ole fysiologialtaan ja psyykeltään sopeutuneet kaupunkiympäristöön.

2 thoughts on “Luontoelämys ja mielikuvaharjoittelu

  1. Tämä toimii!

    1. Kiitos kommentista, Lotta. Tämä oikeasti toimii kun sitä vähän harjoittelee. Mielikuvaharjoitteluun voi valita myös myöhemmän kuin lapsuusajan luontoelämyksen. Lapsuusajan elämys on kuitenkin usein emotionaalisesti vahvempi kuin myöhemmällä iällä koetut elämykset.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *