Posted on Jätä kommentti

Kokemuksia retriitistä

Haluan jakaa kokemuksia retriitistä, joka pidettiin mindfulnessohjaajaopiskelijoille pari viikkoa sitten osana opintojamme.

Onko sinulla kokemuksia retriitistä?

Jokainen, jolla on kokemuksia retriitistä, yhdestä tai useammasta, tietää varmasti, että jokaisen kokemus on yksilöllinen ja jokainen retriitti on omanlaisensa kokemus.

Hiljaisuuden retriittejä järjestävät esimerkiksi luostarit ja erilaiset meditaatio-ohjausta tarjovat toimijat.

Mitä jo kutsuisit ystävät koolle erilaiseen tapaamiseen ja viettäisitte tavanomaisen illanvieton sijaan yhdessä esimerkiksi 2-3 tunnin retriitin? Tai varaisitte vapaapäivän pidemmälle retriitille? On jo sinänsä mielenkiintoinen kokemus olla ystäväporukassa yhdessä puhumatta ja ilman katsekontaktia.

Katso esittelyt retriiteistä!

Retriitin aiheena voi olla esimerkiksi stressinhallinta, luovuus tai hyväksyntä ja rakkaus – hyvän elämän eväät.

Rantakaisla
Retriitissä olet yhdessä, mutta yksin omassa mielessäsi

Retriitti työpaikalla

Retriitti sopii erinomaisesti myös yrityksen tyky-päivään tai muuhun henkilöstön koulutus- tai virkistystilaisuuteen.

Tutustu tarjontaan!

Olen viime aikoina kuullut parin ihmisen sanovan, että mindfulness ei sovi hänelle, koska hänen huomionsa ei pysy hengityksessä, vaan ajatukset alkavat vaeltaa. Molemmille oli suositeltu mindfulnessia osana terapiaa, mutta kummallekaan ei ollut järjestetty ohjattua mindfulnessia, vaan osoitettu kirja, jonka avulla olisi pitänyt itse päästä asiasta jyvälle.

On todella sääli, että he eivät saaneet ohjausta ja heille oli siksi muodostunut väärä käsitys asiasta. Ei kenenkään – paitsi todella kokeneen meditoijan – huomio pysy hengityksessä tai minkälainen meditaatio sitten onkaan kyseessä. On normaalia, että mieli harhautuu ajatuksiin ja huomio herpaantuu. Kun sen huomaa, tulee vain todeta asia ja palata huomioimaan hengitys.

Mindfulness on hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Ajoittainen ajatusten karkaaminen on hyväksyttävä osana meditaatiota. Kun huomaat ajatustesi vaeltavat, olet tietoinen siitä, että ajattelet, siirrät sitten huomiosi takaisin huomion kohteeseen ja jatkat meditaatiota.

Kokemuksia retriitistä tunti tunnilta

Mindfulnessohjaajaopiskelijoiden retriitti kesti kaikkiaan kuusi tuntia. Ensimmäiset kolme tuntia olivat hiljaista retriittiä, siis itsenäistä meditaatiota. Loppuaikana oli mahdollisuus työskennellä esimerkiksi kirjoittaen tai piirtäen, lukea meditaatiokirjallisuutta tai vaikka kuunnella kuulokkeilla musiikkia.

Ensimmäinen tunti

Retriitti alkaa yhteisellä, ohjatulla meditaatiolla. Ohjaaja on valinnut medidtaatioksi kehomeditaation ja se kestää ehkä kaksikymmentä minuuttia, korkeintaan puoli tuntia.

Meditaatio on tuttu, tavanomainen kehomeditaatio, joka saa huomion kehon tuntemuksiin kehon eri osissa, kohta kohdalta. Huomion kiinnittäminen kehon tuntemuksiin ankkuroi mielen tähän hetkeen. Mieli ei askartele muussa ajassa ja muissa asioissa. Ajatukset eivät jää pyörimään mieleeni, kun meditaatio ohjaa huomiota.

Ohjatun meditaation jälkeen alkaa hiljainen, itsenäisen meditaation vaihe. Olen tehnyt kehomeditaation tuolilla istuen ja jatkan itsenäistä meditaatiota samassa paikassa. Keskityn hengitysmeditaatioon. Hengitys tapahtuu tässä ja nyt ja on sen vuoksi erinomainen ankkuri tähän hetkeen, tähän aikaan ja paikkaan.

Hengitysmeditaatio on hyvä jatke kehomeditaatiolle ja pystyn pitämään huomion hengityksessä.

Toinen tunti

Häiriinnyn hieman opiskelijakavereiden lähellä olosta ja siirryn toiseen huoneeseen, jossa ei ole muita. Levitän makuualustan penkille ja käyn selälleni. Aloitan kehomeditaation.

Viereisessä pikkuhuoneessa yksin oleva meditoija kuuluu nukahtaneen – nukkuvan hengitys alkaa vallata huomiotani. Nousen ylös ja teen tietoisen läsnäolon joogan. Se on yksi suursuosikkini meditaatioista ja saa minut keskittymään liikkeisiin ja kehontuntemukseen ja siitä on hyvä jatkaa hengitysmeditaatioon.

En käy enää pitkälleni, koska penkki on epämiellyttävän kapea. Sen sijaan istun makuualustalla. Hengitysmeditaatio sujuu liikemeditaation jälkeen jälleen hyvin. Huomio pysyy hengityksessä ja olo tuntuu kevyeltä ja loistavalta.

Kolmas tunti

Olo tuntuu kevyeltä, jotenkin onnelliselta. Olen istunut samassa asennossa ja tuntuu hieman puutumista. Nousen siis ja teen jälleen tietoisen läsnäolon joogan. Joku kulkee ohitseni, huomaan sen, mutta huomioni ei jää siihen, vaan palaa välittömästi liikemeditaatioon.

Palaan jälleen istumaan ja hengitysmeditaatioon. Huomio pysyy hengityksessä. Aika kuluu nopeasti. Aivan kuin olisin istunut vain silmänräpäyksen, kun retriitin neljäs tunti ja samalla toisenlainen vaihe alkaa.

Neljäs tunti

Kuulen ihmisten liikehtivän toisessa huoneessa. Viereisessä huoneessa nukkunutkin kuuluu heränneen.

Siirryn istumaan mukavaan tuoliin eteistilaan. Ohjaajamme on vieressä sohvalla pitkällään. Jatkan hengitysmeditaatiota.

Ohjaaja alkaa syödä. Syönnin äänet korostuvat ja rouskutus kuulostaa järisyttävältä. Lähden ulos.

Ulkona aistin voimakkaasti ilman ja äänet. Kävelen hitaasti, huomio ilmavirrassa kasvoillani ja kadun äänissä. Samalla pidän huomion taka-alalla hengityksessä. Kierrän korttelin ja palaan sisälle.

Viides tunti

Palaan pieneen huoneeseen, jossa olen viettänyt suurimman osan ajasta. Istun jälleen ja syön omenan. Syödessä huomio on maistamisessa, omenan tunnussa suussa. Tietoisen syömisen harjoitus.

Alan kirjoittaa. Ajatusvirta on kevyt ja nopea. Ehdin tuskin kirjoittaa sitä mitä ajatukset tuovat tietoisuuteeni. Kirjoitan ja kirjoitan. Tauotta. Uskomaton flow!

Kuudes tunti

Kirjoitan. Kirjoitan. Kirjoitan. Ja äkkiä aika on loppu. Retriitti on ohi. Olo on kevyt. Pää on kuin ilmapallo, joka leijuu tarvitsematta tukea.

Kokemuksia retriitistä, loppuyhteenveto

Istumme kaikki pitkän pöydän ääressä vaiti. Ohjaaja kysyy kokemuksia retriitistä. Kukaan ei avaa suutaan pitkään aikaan. Viimein joku toteaa, että ei oikein meinaa muistaa miten puhutaan.

Oksat taivasta vasten tuovat mieleen kokemuksia retriitistä
Retriitti saa mielen kevyeksi
Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *